Het kabinet mag dan demissionair zijn, op Prinsjesdag werd gewoon de jaarlijkse Miljoenennota met daarin de plannen voor Nederland gepresenteerd. Lees hier meer over de belangrijkste maatregelen voor 2026 op het gebied van autorijden.
Korting op brandstof blijft
Het kabinet verlengt de verlaging van de belasting op brandstof met één jaar. Deze korting bestaat al sinds 2022, toen de brandstofprijzen in rap tempo opliepen als gevolg van de hoge olieprijs door de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. De verlenging van de korting op brandstofaccijns voorkomt dat tanken niet ineens een stuk duurder wordt per 1 januari 2026.
De accijns op brandstof blijft in 2026 daarmee:
Brandstof | Brandstofaccijns 2026 | Korting in 2026 | Brandstofaccijns als korting vervalt |
Benzine | € 0,79 | € 0,2121 | € 1,0021 |
Diesel | € 0,52 | € 0,1343 | € 0,6543 |
LPG | € 0,19 | € 0,0464 | € 0,2364 |
Bron: Rijksoverheid.nl – belasting op auto en motor
Korting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto’s naar 30%
Waar je als bezitter van een elektrische auto of waterstofauto in 2025 nog 75% korting op de wegenbelasting krijgt, mag je in 2026 rekenen op 30% korting. De nieuwe korting geldt ook voor 2027 en 2028. Klinkt dit als een tegenvaller? Het plan was eerst om de korting naar 25% terug te brengen. In dat licht valt een korting van 30% toch mee.
Aanschafbelasting (BPM) omhoog
De CO₂-grenzen van de aanschafbelasting gaan omlaag. Hierdoor vallen benzineauto’s en dieselauto’s sneller in een hoger belastingtarief. Tegelijkertijd gaat het belastingtarief omhoog. Dit voorstel maakt het kopen van een nieuwe benzine- of dieselauto duurder.
Ook de dieseltoeslag voor auto’s en plug-in hybride elektrische auto’s gaat omhoog. Daarmee wordt het rijden van een plug-in hybride eveneens minder aantrekkelijk.
Ondertussen ligt er het voorstel om de bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s tot en met 2030 te verlagen. Daarmee vallen bijzondere elektrische personenauto’s, zoals de camper, in dezelfde lagere belastingtarieven als gewone elektrische auto’s.
Benzineauto en dieselauto steeds rijden duurder
De plannen voor de korting op brandstofaccijns, motorrijtuigenbelasting en bpm gaan nu ter goedkeuring naar de Tweede en Eerste Kamer. Als zij akkoord zijn, kun je in 2026 nog een jaar lang genieten van korting op je brandstof bij het tanken. Verder laten de plannen zien dat het kabinet het rijden in een benzine- of dieselauto steeds minder aantrekkelijk wil maken. Want de voordelen van elektrische auto’s worden afgebouwd, maar de kosten voor het rijden in een auto op fossiele brandstof lopen harder op.