Citroën-airbags levensgevaarlijk: wat dekt je autoverzekering als het misgaat?
Citroën roept ruim 33.000 auto’s in Nederland terug vanwege levensgevaarlijke airbags. In Frankrijk vielen eerder al twee dodelijke slachtoffers. Eigenaren van C3’s en DS3’s (gebouwd tussen 2009 en 2019) mogen voorlopig de weg niet meer op. Maar wat als je tóch rijdt en er gebeurt iets? Wat vergoedt je autoverzekering dan? En hoe zit het met letsel, inzittenden of vervangend vervoer?
Geen schade, geen verzekeringskwestie
In de basis geldt: zolang je nog geen schade hebt gereden, is dit géén zaak voor je autoverzekering. De terugroepactie wordt afgehandeld door de importeur, in dit geval Stellantis. Die is verantwoordelijk voor het defect en voor de kosten van het herstel.
Volgens Paul Huibers, financieel expert bij Geld.nl, is het daarom belangrijk dat je je auto zo snel mogelijk bij de dealer aanbiedt. “In dit stadium is het puur een technische kwestie, geen verzekeringskwestie. De fabrikant moet het oplossen.”
Maar wat als je toch rijdt tijdens een terugroepactie?
Besluit je toch te gaan rijden met een auto waarvoor een terugroepactie geldt, en rijd je schade? Dan hangt het van je verzekering af wat er wordt vergoed. Alleen met een allrisk autoverzekering krijg je schade aan je eigen auto vergoed als je die zelf veroorzaakt. Heb je een WA autoverzekering of een WA beperkt casco-dekking? Dan draai je in zo’n geval zelf op voor de kosten.
Raken jij of je passagiers gewond door een klappende airbag? Dan speelt vooral je inzittendenverzekering een rol. Deze aanvullende dekking keert meestal wél uit, ongeacht wie er schuldig is aan het ongeval.
“De schuldvraag is in dat geval niet relevant,” legt Huibers uit. “Een inzittendenverzekering keert in principe altijd uit bij letsel, ook als de bestuurder zelf verantwoordelijk is. Alleen als er specifieke uitsluitingen in de polis staan, bijvoorbeeld over het negeren van een terugroepactie, kan het anders liggen.”
Huibers adviseert verzekerden dus met klem om hun polisvoorwaarden goed te controleren in zo’n geval.
Let op! Zonder inzittendenverzekering krijgen jij én je medepassagiers niets vergoed bij (ernstig) letsel. Ga je een autoverzekering afsluiten? Denk dan goed na over aanvullende dekkingen die je nodig hebt. Tijdens het autoverzekeringen vergelijken zie je vervolgens direct wat de premie van je autoverzekering wordt inclusief deze dekkingen.
Vervangend vervoer: via de dealer, niet via je verzekering
Een belangrijk punt is dat je voor vervangend vervoer bij een terugroepactie meestal niet bij je autoverzekeraar terechtkunt. Huibers: “Een terugroepactie is geen pech of schadegeval. Daarom valt het niet onder de dekking van je verzekering. Vervangend vervoer moet geregeld worden via de importeur of dealer.”
In de praktijk betekent dat mogelijk lange wachttijden of beperkte beschikbaarheid. Zeker bij grote aantallen teruggeroepen auto’s, zoals nu door Citroën. De kans bestaat dat niet iedere eigenaar direct geholpen kan worden.
Advies: check je polisvoorwaarden
De terugroepactie van Stellantis is uitzonderlijk vanwege het expliciete advies om niet meer te rijden. Zulke oproepen komen zelden voor. Daarom is het extra belangrijk om na te gaan hoe jouw verzekering hiermee omgaat.
Het advies van Huibers: “Kijk goed in de polisvoorwaarden van je autoverzekering en neem bij twijfel contact op met je verzekeraar. Dan weet je waar je aan toe bent.
Rijd sowieso liever niet door met een auto waarvoor een negatief rijadvies geldt. Veiligheid gaat altijd voor!