De plug-in hybride is populair. Logisch ook: een beetje elektrisch, een beetje benzine, zuinig, slim, groen. Toch? Deels. Want achter die slimme mix schuilt ook een risico. PHEV’s veroorzaken vaker schade, kosten meer om te repareren en dat zie je terug in je premie. Geen ramp, wel iets om scherp op te blijven.
Iedereen wil er eentje
Het aantal plug-in hybrides groeit hard. Volgens het CBS zijn er inmiddels ruim 280.000 PHEV’s op de weg. Dat is een toename van bijna 25% in een jaar tijd.
Logisch: je rijdt korte stukjes elektrisch, hoeft nooit te stressen over een lege accu en je bespaart op brandstof. En vergeet ook niet dat de overheid jarenlang met belastingvoordelen strooide.
Maar waar niet elke bestuurder rekening mee houdt, is dat deze auto’s zwaar zijn en duurder in reparatie. En dat merken verzekeraars.
Zwaarder betekent: meer schade, duurdere premie
Een plug-in hybride is geen lichtgewicht. Er zit een brandstofmotor in én een accupakket. Dat tikt aan. Bovendien: als een zware auto schade rijdt, is de schade vaak groter. Tel daar peperdure onderdelen bij op en je snapt waarom de premie stijgt.
Bij sommige verzekeraars betaal je met een PHEV tot 50% meer premie dan voor dezelfde auto op benzine. Zeker met een allrisk dekking kan het verschil dan flink oplopen.
Niet laden = duurder rijden
Een plug-in hybride werkt het best als je ‘m netjes oplaadt. Maar in de praktijk laden veel mensen amper op. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat sommige bestuurders minder dan 25% van hun kilometers elektrisch rijden.
Zonder stroom rijdt een PHEV anders. Stroever, minder stabiel. En dat zorgt voor meer ongelukken. Verzekeraars hebben daar weinig grip op. Ze weten niet of je de stekker wel gebruikt. Dat maakt PHEV’s lastig in te schatten. En dat risico? Dat moeten verzekeraars doorberekenen in de premie, om de autoverzekering voor iedereen betaalbaar te houden.
Schoner? Niet altijd!
Nog iets. Veel mensen denken dat een plug-in hybride schoner is dan een benzine of diesel. Maar dat is lang niet altijd zo. Omdat PHEV’s zwaarder zijn, slijten de banden en remmen sneller. Dat zorgt voor meer fijnstof.
Het CBS concludeerde dat sommige plug-in hybrides in de praktijk zelfs méér fijnstof uitstoten dan moderne dieselauto’s.
Dus ja, elektrisch rijden is mooi. Maar alleen als je het goed doet. ben je uiteindelijk toch duurder uit dan gedacht.
Wat kun je doen?
Wil je een plug-in hybride rijden? Let dan op de volgende zaken:
- Laad ‘m op, en niet alleen in het weekend. Rijd bewust. Rem op tijd. Trek rustig op. En check je verzekering zodat je zeker weet dat je de goedkoopste autoverzekering voor jouw plug-in hybride te pakken hebt.
- Want niet elke verzekeraar is even streng. Sommige rekenen een hoger risico, andere zijn milder. Je autoverzekering vergelijken loont dus echt. Zeker als je al wat schadevrije jaren hebt opgebouwd.
- En nog iets: laat je niet foppen door ‘voordelig’ op papier. Kijk naar de totale kosten. Brandstof, onderhoud, premie. Dan weet je pas echt waar je aan toe bent.