Wanneer krijg je een vergoeding als je vlucht vertraagd is?
Je gaat op zakenreis, familiebezoek of een welverdiende vakantie. Bij aankomst op het vliegveld wordt al snel duidelijk dat je vlucht is vertraagd. Niet het beste begin van je trip. Als je vlucht vertraagd is, heb je recht op eten, drinken en soms ook op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. In dit artikel lees je wanneer je recht op een compensatie bij vertraging van je vlucht. Ook geven we je enkele handige tips, zodat je precies weet wat je moet doen als je vlucht vertraagd is.
Vlucht vertraagd, wanneer recht op vergoeding?
Als je vlucht twee uur of meer vertraagd is, heb je recht op verzorging. Denk daarbij aan eten en drinken en een overnachting in een hotel als dat nodig is. Is je vlucht geannuleerd of zo vertraagd, dat je meer dan drie uur later op je eindbestemming aankomt? Dan heb je soms ook recht op een vergoeding. Bijvoorbeeld in de volgende gevallen:
- Je vlucht is vertraagd door een technisch probleem met het vliegtuig.
- Het personeel van de luchtvaartmaatschappij staakt.
- Je vlucht is overboekt, waardoor je niet mag instappen.
- Je wordt onterecht geweigerd bij het instappen.
- De luchtvaartmaatschappij annuleert je vlucht.
- Als je vlucht meer dan vijf uur vertraagd is, mag je afzien van je reis. De luchtvaartmaatschappij moet je ticket dan terugbetalen. Ben je al op een andere bestemming? Dan vergoedt de luchtvaartmaatschappij ook de terugreis naar Nederland.
- Je vertrekt vanuit een EU-land, IJsland, Noorwegen, Zwitserland of het Verenigd Koninkrijk.
Vlucht vertraagd en geen recht op vergoeding
Soms heb je geen recht op een vergoeding als je vlucht is vertraagd of geannuleerd. In deze gevallen krijg je geen compensatie:
- Je komt zelf te laat bij het vliegveld aan.
- Er zijn stakingen op het vliegveld. Bijvoorbeeld door de luchtverkeersleiding of het grondpersoneel. Je krijgt alleen een vergoeding als je vlucht vertraagd is omdat het personeel van de luchtvaartmaatschappij waarbij jij geboekt hebt staakt.
- Er is sprake van overmacht. Denk aan geannuleerde vluchten door een sneeuwstorm of een orkaan.
- Het vliegtuig is beschadigd door een botsing of een andere reden buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij.
- Je vlucht is geannuleerd, maar dit heb je twee weken voor vertrek al van de luchtvaartmaatschappij gehoord.
- Het vliegtuig kan niet vertrekken of de vlucht loopt vertraging op door een medisch noodgeval.
- De luchtverkeersleiding besluit dat het vliegtuig om welke reden dan ook niet of later vertrekt.
- Er is een technisch probleem met het vliegtuig door een fabrieksfout, terrorisme of vandalisme.
- Het vliegtuig vertrekt niet of later vanwege een bommelding, of er andere veiligheidsmaatregelen gelden. Bijvoorbeeld als er een lastige passagier uit het vliegtuig wordt gezet.
- Je vervangende vlucht komt binnen vier uur nadat je zou vertrekken aan.
Vlucht vertraagd, hoe hoog is de vergoeding?
Als je vlucht vertraging oploopt, vergoedt de luchtvaartmaatschappij maximaal 600 euro. Hoeveel de luchtvaartmaatschappij precies compenseert hangt af van het aantal kilometers dat je reist en hoeveel later je op je bestemming aankomt. In het overzicht hieronder zie je hoe hoog de vergoeding per passagier is.
- Vergoeding bij vluchten tot 1.500 kilometer: 250 euro.
- Vergoeding bij vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer: 400 euro.
- Vergoeding bij vluchten van 3.500 kilometer of meer en een vertraging van drie tot vier uur: 300 euro.
- Vergoeding bij vluchten van 3.500 kilometer of meer en meer dan vier uur vertraging: 600 euro.
- Is je vlucht meer dan vijf uur vertraagd? Dan mag je afzien van je vlucht en de kosten van je ticket terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij.
Tip! Check je vlucht op de website van EUclaim en zie direct hoe hoog jouw vergoeding is.
Vlucht vertraagd, hoe vergoeding claimen?
Is je vlucht geannuleerd en vertraagd en heb je waarschijnlijk recht op een vergoeding? Dan claim je de vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij. Dit pak je op de volgende manier aan:
- Vraag de luchtvaartmaatschappij op papier te zetten dat er problemen waren met je vlucht. Dit kun je als bewijs toevoegen aan je claim.
- Heb je tijdens de vertraging van je vlucht eten of drinken gekocht of moest je in een hotel overnachten? Bewaar alle bonnen, zodat je deze als bewijs kunt toevoegen aan je claim.
- Schrijf vervolgens een e-mail of brief aan de luchtvaartmaatschappij waarin je je geld terugvraagt. Vaak kun je online contact met de luchtvaartmaatschappij opnemen hierover. Je kunt er ook voor kiezen een aangetekende brief te sturen.
- Kom je er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Check dan of je reisverzekering iets voor je kan betekenen. Neem contact op met de verzekeraar. Ga je binnenkort op vliegreis? Ga dan verzekeringen vergelijken om een goede reis- en annuleringsverzekering te vinden.
Vlucht vertraagd door drukte op Schiphol
Het zal de meeste mensen niet zijn ontgaan: het is ontzettend druk op Schiphol. Dit komt voornamelijk door de vakantieperiode en het tekort aan personeel op de luchthaven. De afgelopen weken regende het berichten over geannuleerde vluchten en passagiers die door de drukte in de vertrekhallen hun vlucht missen.
Is jouw vlucht vertraagd door de drukte op Schiphol? Dan heb je in sommige gevallen recht op een vergoeding. Bijvoorbeeld als je vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij zelf. Heb je door de drukte zelf je vlucht gemist, dan heb je geen recht op compensatie. Dit geldt ook als je vlucht is vertraagd door overmacht.